[linux] Re: alias gebruiken in een script

J. mailing-lists op xs4all.nl
Ma Apr 25 09:03:41 CEST 2005

On Sat, 23 Apr 2005, Cecil Westerhof wrote:

> Merci, dat was wat ik nodig had. Had weliswaar 'man bash' gedaan, maar
> niet gevonden.
> Moet er daarnaast wel voor zorgen dat de aliases weer worden
> gedefinieerd. Bij aanroep van een script wordt er een nieuwe shell
> gestart zonder dat die aliases weer worden gedefinieerd. Maar dat is wel
> te overzien.
>
> --
> Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>

Dit heeft te maken met hoe je bash opstart, zie INVOCATION in de man page.
Als je /etc/profile en andere bash opstart configuratie bestanden wilt
laden in je script om bijv. je aliasen te kunnen gebruiken dan kan je
bash aanroepen met de `--login' optie:

#!/bin/bash --login
shopt -s expand_aliases

Groet,

J.

--
Don't worry Ma'am. We're university students, - we know what we're doing.