[linux] Re: wat is eigenlijk PHY bij gigabit ethernet

Alexander Volovics awol op home.nl
Ma Feb 21 14:07:33 CET 2005

On Sat, Feb 19, 2005 at 07:38:45PM +0100, Hugo van der Kooij wrote:

> De PHY is een chip die een deel van het ethernet verhaal voor zijn
> rekening neemt. Blijkbaar is in dit geval de gigabit controller te snel en
> is de PHY nog niet goed geinitialiseerd.

Zoiets zal wel de verklaring zijn.
De reden waarom ik hier naar informatie vraag is omdat ik niet weet
of dit een puur hardware probleem is of dat de driver (r8169) hier
iets mee te maken heeft. In dat 2e geval is er mischien sprake van een
'bug' die ik zou kunnen doorgeven.
Mischien moet ik een 'hardware bug' ook doorgeven zodat de driver
aangepast kan worden om het te omzeilen (maar alle kernel/driver
informatie op internet doen vermoeden dat men met de 2.6.9 kernel
reeds tegen zoeits is aangelopen).

> Je kan eens zien wat een rmmod en modprobe doet met de interface. Als je
> tenminste modules gebruikt want anders moet je de hele kernel mee nemen en
> dat heet een reboot.

Wat zou dit meer aan informatie opleveren dan de diverse reboots die
ik al gedaan heb toen ik het probleem had (/var/log/messages gaf
geen extra info bovenop het steeds herhalen van de boodschap:
"kernel: r8169: eth1: PHY reset until linkup".
En als 'rmmod/modprobe' het dan probleemloos op zou starten dan is dat
geen garantie dat het bij de volgende reboot niet weer mis gaat.

> Dit is een snelle interpretatie op basis van de application notes van wat
> gigabit ethernet hardware zoals je bijvoorbeeld kan zien op:
> http://assets.zarlink.com/AN/ZLAN_37__AppNote_Dec04.pdf

Dit had ik ook al gevonden maar begreep er niets van. En ik kan geen
info vinden over de Realtek RTL-8169 in combinatie met PHY.
Ik ben een elektrotechische analfabeet :)

Alexander