[linux] Re: key signatures

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Zo Feb 27 20:14:48 CET 2005

On Sunday 27 February 2005 19:45, Hugo van der Kooij wrote:

> Ik snap hier iets niet.
>
> We praten toch over een 'web of trust'? Hoeveel vertrouwen heb je in een
> wildvreemde die met een papiertje wappert? Zelfs als dat een rijbewijs of
> paspoort is.
>
> De bedoeling is dat je sleutels van bekenden aftekent. Die ken je. Daar
> ken je het email adres van. En voor DIE informatie wil je in staan.
>
> In dat plaatje zie ik geen plek voor een wildvreemde.

In wezen heb je gelijk --en het is ook de essentie van wat Phil Zimmerman
bedoelde-- maar in de praktijk moet je natuurlijk wel eens compromissen
sluiten. Stel dat ik a.s. zaterdag op kom duiken (ik kan niet, dus als er dan
iemand zich onder mijn naam presenteert, dan is het foute boel) maar wie kent
mij na ruim twee jaar afwezigheid nog?

Aan de andere kant: stel dat ik aangekondigd heb dat ik kom; ik heb uiteraard
mijn paspoort bij me; misschien is er nog een oudgediende die me herkent; de
kans dat iemand anders probeert onder mijn naam binnen te komen, zijn sleutel
te laten tekenen en weer weg te zijn, met dan nog de mogelijkheid dat ik
vervolgens alsnog binnen kom en aanleiding geef tot het herroepen van
allerlei ondertekeningen, ... nou ja, je voelt wel: alleen een paspoort is
maar betrekkelijk, maar er is meestal genoeg flankerend materiaal om
duidelijk te maken of iemand echt is of niet. Inderdaad, het e-mailadres (het
mijne is al twaalf jaar onveranderd, dat kunnen er niet veel me nazeggen),
maar is dit nou allemaal waterdicht? We kunnen allemaal scenario's verzinnen
waarin dat toch nog spaak loopt. Maar het is wel een stuk waterdichter dan
als je aan de balie van de bank staat met je paspoort en een rekening opent,
dat zeker.

Maar als ik er toch ben: wees dan extra wantrouwend, want ik ben er niet
zaterdag a.s.. Tenminste niet dat ik nu weet ;-)

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11