[linux] Re: Computervergunning WAS: aangifte doen?

Casper Gielen casper op dse.nl
Vr Jul 1 20:20:17 CEST 2005

Op vrijdag 1 juli 2005 09:33, schreef joop gerritse:
> Maar computers horen niet op school! En leren denken is belangrijker dan
> ergens op kunnen klikken. Dat ben ik geheel met de vorige schrijvers eens.

Waar moet je dan met computers leren werken? Zelf een boekje kopen of
cursussen doen? Zo zullen de mensen nooit een acceptabel niveau bereiken,
zeker als je verwacht dat ze ook (voor de meeste mensen) saaie onderwerpen
als beveiliging beheersen.
Verder zijn computers in steeds meer banen nodig. Er is geen iedere kantoor
medewerker heeft zo'n ding voor z'n neus. Op mijn werk hebben zelfs de
schoonmakers en het kantinepersoneel computers. (Wat daar de noodzaak van is
weet ik ook niet, maar feit is dat er van hen verwacht wordt met een PC  om
te kunnen gaan).  En als ik zie hoeveel tijd er verspilt wordt doordat mensen
onhandig met hun PC zitten te werken (handmatig sorteren, op het oog zoeken, etc)
kan ik helemaal wanhopig worden.
Toen ik een paar jaar geleden bij het CWI (arbeidsbureau) moest zijn werd ik daar
achter een computer gezet en mocht ik op de website naar werk zoeken.
Ik zou het nog kunnen hebben over de didactische waarde van computers, maar
dat station wil ik even passeren voor een wat pragmatischere visie; er is te weinig
geld in het onderwijs. Door bepaalde lesonderdelen door de computer te laten doen
houden leraren meer tijd over voor andere zaken.
Overigens pleit ik er niet voor om kinderen de hele tijd met computers te laten werken,
maar het hoort er naar mijn mening zeker bij.
Dat de meeste scholen en leraren daar totaal niet op voorbereid zijn is een heel
andere discussie.
--
	Casper Gielen
CAPSLOCK2000 op zvdk.nl, casper op dse.nl