[linux] Re: Computervergunning WAS: aangifte doen?

Hans Paijmans J.J.Paijmans op uvt.nl
Vr Jul 1 20:44:05 CEST 2005

Casper Gielen wrote:

> Waar moet je dan met computers leren werken? Zelf een boekje kopen of
> cursussen doen? Zo zullen de mensen nooit een acceptabel niveau bereiken,
> zeker als je verwacht dat ze ook (voor de meeste mensen) saaie onderwerpen
> als beveiliging beheersen.

Als advocaat van de duivel wil ik aanvoeren dat je op school ook
geen auto- of zwemles krijgt.

Afgezien daarvan - ik ben ervan overtuigd dat het leren omgaan met PC's
op school thuishoort. Ik denk zelfs dat het een van de taken van de school is
om de leerlingen kennis te laten maken met de systemen die het meest
gebruikt worden, ja, inderdaad, met Word en met Microsoft.

Een deel van de taak van de opvoeding is immers de kinderen om te
leren gaan met de wereld zoals hij is, ook al zouden we de wereld
zelf liever anders ingevuld zien.

Echter: een andere taak van de school is om de kinderen te leren
relativeren, alternatieven te laten ontdekken en ze tegen elkaar
af te wegen.

Een school die alleen Microsoft onderwijst, schiet op dat punt tekort,
op dezelfde manier als een school die slechts over een enkel politiek
systeem wil praten, of weigert toe te geven dat er andere kranten zijn
dan de Telegraaf, of andere supermarkten als Albert Heijn.

En als onze scholen zich op grote schaal laten belazeren door zich
de Microsoft-infrastuctuur op te laten dringen, dan wordt het tijd
dat er een paar ministers van Onderwijs voor hun ministerie aan de
zich daar bevindende lantaarnpalen worden opgehangen.

U mag mij kwooten.

Paai

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University, Faculty of Arts,           Dept. of Linguistics & AI