[linux] Re: Computervergunning WAS: aangifte doen?

Vr Jul 1 23:42:48 CEST 2005

On Fri, 1 Jul 2005, Ulrich wrote:

> Ik denk: laat de ISP's in de gaten houden wat via de PC's gebeurt (ik kan mij
> voorstellen dat illegaal gebruik van gekraakte PC's, en dus van hun netwerk,
> wel opvalt bij een ISP). En verder hebben systeembeheerders natuurlijk al hun
> diploma's die ze moeten behalen om dat werk te kunnen doen.

Met systeembeheerders als klant kan ik deze lucht ballon gelijk door
prikken. De gemiddelde systeembeheerd die ik zie is niet voldoende op de
hoogte van beveiligings zaken.

De illusie dat er aan de beveiliging van computers wat verbeterd met een
paar lessen is natuurlijk een leuke fantasie maar de gemiddelde PC
eigenaar jat al alle windows software in plaats van een paar euro's uit te
geven.  Dus hoe denk je dat ze om gaan met een rekening van 1000 Euro of
meer om een beetje fatsoenlijke training te krijgen?

De praktijk is dat de meeste NL ISPs wel wat doen om hun netwerken schoon
te houden. Als je een indruk van slecht beveiligde PC's wil hebben dan
moet je maar eens kijken waar de machines zitten die gekaapt zijn en nu
websites adverteren in wbelogs en dergelijke. Ik heb een deel van de
pogingen gevangen geindexeerd staan op
http://hvdkooij.xs4all.nl/snort/sig/sigsid-1201.html

Dat komt echt van overal en nergens maar NL ISP's kom ik er niet tegen.
Van sommige andere EU netwerken ben ik al lang niet zo positief. En de
kwaliteit van de US netwerken vind ik ook onder de maat.

Persoonlijk voel ik meer voor om netwerken van ISPs of bedrijven zonder
goede abuse afhandeling van de rest van de wereld (lees: internet) te
isoleren. Dat zou op dit moment waaschijnlijk meer spam schelen op
internet dan enige andere aanpak.

Hugo.