[linux] Re: Computervergunning WAS: aangifte doen?

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Zo Jul 3 09:16:52 CEST 2005

On Friday 01 July 2005 20:20, Casper Gielen wrote:

> Waar moet je dan met computers leren werken? Zelf een boekje kopen of
> cursussen doen? Zo zullen de mensen nooit een acceptabel niveau bereiken,
> zeker als je verwacht dat ze ook (voor de meeste mensen) saaie onderwerpen
> als beveiliging beheersen.

Maar denk je dat ze dat op school leren? Toen ik nog les gaf (het is alweer
een tijdje geleden) leerden ze nog uit degelijke boeken (Tanenbaum en zo). En
er was practicum bij. Serieuze opgaven maken. Programmeren.

Wat leren ze nu? Klikken, knippen en plakken en zo. Hoe worden werkstukken
gemaakt? Cut and paste van het Internet. Kritisch bekijken van de tekst? Het
is waar, "want het staat op het internet". Er zijn al programma's waarmee
docenten het meest voor de hand liggende knip- en plakwerk kunnen ontdekken.

Handigheid met de muis leer je wel door spelletjes, dat hoef je niet op school
te doen. En als het dan op school moet, dan tijdens de gymles, ook zo'n
flauwekulvak. En het surfen naar pornosites hoef je ze ook niet te leren, dat
leren ze van elkaar in de zandbak.

> Verder zijn computers in steeds meer banen nodig. Er is geen iedere kantoor
> medewerker heeft zo'n ding voor z'n neus. Op mijn werk hebben zelfs de
> schoonmakers en het kantinepersoneel computers. (Wat daar de noodzaak van
> is weet ik ook niet, maar feit is dat er van hen verwacht wordt met een PC
> om te kunnen gaan).

Ja, daar zeg je het al. Een computer "hoort" gewoon, nuttig of niet. En er
"hoort" Windows op te staan. En als je een beetje kunt klikken kun je toch al
met een computer overweg?

> En als ik zie hoeveel tijd er verspilt wordt doordat
> mensen onhandig met hun PC zitten te werken (handmatig sorteren, op het oog
> zoeken, etc) kan ik helemaal wanhopig worden.

Nou, dan breng je ze even het gebruik van het zoekschermpje bij? Over hoeveel
dingen gaat het helemaal? Is het meer dan je in een achternamiddag kunt
leren?

> Toen ik een paar jaar geleden bij het CWI (arbeidsbureau) moest zijn werd
> ik daar achter een computer gezet en mocht ik op de website naar werk
> zoeken. Ik zou het nog kunnen hebben over de didactische waarde van
> computers, maar dat station wil ik even passeren voor een wat
> pragmatischere visie; er is te weinig geld in het onderwijs. Door bepaalde
> lesonderdelen door de computer te laten doen houden leraren meer tijd over
> voor andere zaken.

Ik zou het nou juist wel over de didactische waarde van computers willen
hebben. Als aanvulling bij datgene wat je wel op school moet leren: denken,
redeneren, leren van je fouten, ... Een computer is een perfect middel om
fouten te maken en ze consequent doorgevoerd te zien. Maar dan heb je wel
leraren nodig die verstand van computers hebben.

Tja, en uiteraard kunnen computers ook nuttig zijn bij het leren van woordjes
(doen ze dat nog vandaag-de-dag?) En, onder kundige leiding, ook voor het
vinden van informatie, als er een docent bij zit, die ze ook wat
tegenstrijdigheden laat zien, en ze dan kan leren, zelf te denken.

> Overigens pleit ik er niet voor om kinderen de hele tijd met computers te
> laten werken, maar het hoort er naar mijn mening zeker bij.
> Dat de meeste scholen en leraren daar totaal niet op voorbereid zijn is een
> heel andere discussie.

Voor mij is dat de kern van de zaak. Zolang leraren zo weinig van computers
weten als ze nu doen, horen computers niet op school thuis. Leraren moeten er
meer van weten dan leerlingen. Pas dan leren de leerlingen iets op school. En
zo hoort het.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11