[linux] Re: Fw: bewaarplicht telecommers

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Zo Jul 31 02:56:38 CEST 2005

On Saturday 30 July 2005 23:26, Folkert van Heusden wrote:
> Heb er echt overna gedacht of ik deze mail zou forwarden naar deze
> lijst, en omdat hier toch veel privacy (e.d.) gerichte personen zitten
> hoop ik dat deze mail op prijs gestelt wordt.
Ach ja, zijn weer een paar honderd mensen meer he?

> [...]
> wat er voor zorgt dat over een tijdje:
> - alle telefoontjes die je maakt worden genoteerd (naar wie, hoe lang en
>   in het geval van een GSM: vanaf waar(!))
> - alle e-mailtjes die je verzend worden genoteerd (aan wie, wanneer,
>   etc.)
> - alle websites die je bezoekt worden genoteerd
> - etc. etc.
> kortom: big brother!
> Persoonlijk vind ik dit erg angstaanjagend dus daarom roep ik jullie op,
> net zoals die andere (op 't moment van schrijven-) 9000 mensen de

Ik vindt het een belachelijk idee, vooral omdat het zo makkelijk te frustreren
is. een virus op 10 % van de windows gebruikers dat eens in de zoveel tijd
een random gewaagde query doet en je data zijn waardeloos.  het is leuk om
dat undercover voor specifieke verdachten te kunnen doen, maar voor de gehele
bevolking is net zo nuttig als (vul zelf je onnuttige prestaties in): je lost
er echt geen misdaat meer mee op en het kost veel te veel geld.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra

http://linux-studie.nl