[linux] Re: Ik wil de EULA van windows niet accepteren. Hoe krijg ik mijn geld terug ?

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Za Jun 4 20:26:27 CEST 2005

On Saturday 04 June 2005 20:02, Liset wrote:
> za 4juni2005
>
> Hoi allemaal,
Hoi Liset,
[...]
> Het bedrijf waar ik de machine kocht, zegt het geld niet te kunnen
> retourneren. Volgens de EULA moet ik dan bij de fabrikant zijn. HP (compaq)
> dus.

<dive mode="onbezoldigd advocaat van de duivel uit redmond">
Je hoeft die hele eula ook niet te accepteren, alleen zal HP of MS geen geld
terug hoeven te geven. Ten eerste omdat de licentie niets waard is
natuurlijk, en ten tweede omdat je een compleet product koopt, waarvan je ook
nog eens vooraf weet dat het -door jou niet gewenste - OS van de
duivelsaanbidders er in verpakt is. Je weet dat van tevoren, en je kan dus
geen aanspraak maken op teruggave van geld voor de ongebruikte licentie. Eeen
vergelijkbaar geval zou zijn als je een auto koopt, waarin een gazguzzler 6.2
motor is geplaatst. Dit wordt je echt wel duidelijk bij de aanschaf van het
ding. Je kan dan geen geld terug verwachten van GazGuzzlerCo of DikkeAutoCo
als je de motor eruitgehaald hebt om hem te vervangen door een GreenStyle
hybride aandrijving, ook al geef je de motor netjes gekrat terug. Je koopt of
het hele product, of je koopt het hele product niet. Afdingen had je in de
winkel moeten doen, niet nadat de koop al gesloten is.
Waarom verpats je die licentie niet gewoon? ik kan mij slecht voorstellen dat
MS daar wettelijk iets tegen kan doen. (fysiek doen ze daar al van alles
tegen met 'recovery cd's' en registratie etc. trek ergens een kopietje van
xphome oid van internet af en zet het op marktplaats als 'orginele
ongebruiikte windows licentie met installatie media'. Dat ripje is gewoon een
kopie van de software voor de backup. Jij bent niet aan de licentie termen
van meneer MS gebonden, alleen aan de conventie van bern mbt auteursrechten.
En een backupkopie is gewoon fair use.
Dat de licentie termen van MS het niet toestaan om jouw versie op andere
systeemen te gebruken is niet jouw probleem.

[...]
--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra