[linux] Re: Ik wil de EULA van windows niet accepteren. Hoe krijg ik mijn geld terug ?

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Za Jun 4 22:19:33 CEST 2005

Op za, 04-06-2005 te 21:54 +0200, schreef Jelle Boomstra:

> [...]
> Dan is alleen de vraag nog wat de refund precies inhoud.
>
> Ik weet niet of je tegenwoordig de hele eula al op de verpakking kan lezen,
> maar als dat niet volledig kan voordat je het koopt, zou ik zeggen dat deze
> inruil garantie een redelijk alternatief is. Je koopt in deze gevallen een
> product dat bestaat uit meerdere onderdelen. Ik heb nog nergens gezien dat
> het weigeren van die eula je het recht geeft om het product zonder dat
> onderdeel te kopen.  Niet dat ik het eens ben met de praktijken waarmee MS
> zichzelf in het zadel houdt, maar als ze wettelijk niets verkeerd doen is

Ik vermoed dat hier van wettelijk niet toegestane koppelverkoop sprake
is. Daarom is, meen ik me te herinneren, ook die refund bepaling
opgenomen. Daarmee werd dan net aan de eisen van de EEG voldaan, maar
wel op zo'n wijze dat het de consument zo lastig mogelijk wordt gemaakt
een computer zonder XP te kopen.

Overigens zag ik een par dagen geleden bij de dichtsbijzijnde
computershop (ik meen power-systems?) een aanbieding voor een computer
waarbij tegen meerprijs als extra XP leverbaar was. Tenminste, zo legde
ik het grote reclamebord uit. Heb het niet in de winkel nagevraagd, maar
gezien de omschrijving moet het welhaast zo zijn.