[linux] Re: Ik wil de EULA van windows niet accepteren. Hoekrijg ik mijn geld terug ?

Zo Jun 5 10:18:06 CEST 2005

Aldus schreef Liset op Sun, Jun 05, 2005 at 09:51:56AM +0200:

> Ook natuurlijk dat een 32 bits OS op een 64 bits processor verspilling van capaciteit is.
> Ook natuurlijk dat Linux daar wel op een goede manier mee om gaat, en dat dat het

De 64-bits processor van Intel heet 'Itanium' en is nogal duur en vreet
ook veel energie. Er is een speciale versie van Windows 2000 voor, maar
niet van XP.

Daarnaast is er de oude 'Pentium PC' x86 familie van Intel en AMD waar
tegenwoordig uitvoeringen met 64-bits extensies van bestaan. Er is een
speciale 64-bits versie voor van Windows XP en Linux, maar in beide ge-
vallen zul je pas een performance winst halen als je meer dan 4 GB RAM
hebt en de applicaties het ook daadwerkelijk gebruiken (bijv. een MySQL
adresboekje met de gegevens van 6 miljard personen). En de SCSI, Ether-
net en VGA controllers moeten 64-bits DMA ondersteunen.  Een 64-bit XP
is pas echt weggegooid geld.

Je hebt met je aktie best gelijk, maar voor zover bekend is het niet
makkelijk om de licentiekosten van Microsoft terug te krijgen. Beter
de complete PC naar de leverancier terugbrengen. (Mijn Dell werd stan-
daard zonder OS geleverd, maar tegen f 1500 meerprijs had ik hem met
voorgeïnstalleerd Windows kunnen krijgen; Novell Netware, SCO Unix en
Red Hat Linux waren eveneens leverbaar).

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
	Hier had uw advertentie kunnen staan.