[linux] Re: hoe importeer ik oude mail in cyrus?

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Za Jun 25 02:21:58 CEST 2005

On Fri, 24 Jun 2005, Paul de Vries wrote:

>ik heb gigantische hoeveelheden oude mail & news, van diverse bronnen
>verzameld, nu in Thunderbird.
>in Thunderbird heb ik een IMAP account naar Cyrus, en als ik dan
>berichten probeer te verplaatsen van Local Folders naar een IMAP folder
>krijg ik de melding: Mail server responded: Messages contains invalid
>header. en inderdaad lijken beide soorten headers niet op elkaar:

[ ... ]

>---------- Local Folders:
>
>From: ***
>Date: ***
>Subject: ???
>
>moet ik nou een scriptje schrijven om de zaak te converteren, of is er
>een eenvoudigere oplossing voor ?

Ik heb niet direct een oplossing, wel een opmerking.
Met een scriptje ga jij je mailbox converteren. Maar het format van een
mailbox of van een message in een mailbox is nergens vastgelegd.
RFC2822 die de opbouw van een email message beschrijft gaat over de
_uitwisseling_ van een message tussen een email server en een client.
Of de server en/of client een mailtje in een RFC2822 compliant format
_opslaan_ doet niet ter zake. Het IMAP protocol heb ik nooit in
detail bestudeerd. Maar ik veronderstel dat bij IMAP een RFC2822 compliant
message format gebruikt moet worden bij de uitwisseling van mail tussen
een client en een server. Uitdrukkelijk heb ik het hier ook weer over
de _uitwisseling_ van mail en dat staat zoals gezegd los van het
opslag format.

Van een goede IMAP client zou je in mijn ogen mogen verwachten dat die
zonodig een mailtje 'on the fly' converteert in het juiste _transport_
format. Op zijn minst mag je verlangen dat de client al waarschuwt dat het
mailtje niet getransporteerd kan worden omdat het in het onjuiste format is.
Een client mag _nooit_ een mailtje in een onjuist format naar een server
sturen. Het feit dat bij jou de server klaagt en het mailtje weigert
toont aan dat de client zijn werk niet goed gedaan heeft.

Als oplossing zou ik daarom in eerste instantie gaan experimenteren met
verschillende IMAP clients. Gewoon even uitproberen of er eentje tussen
zit die zijn werk wel goed doet. Die client moet je dan eenmalig gebruiken
voor het verplaatsen van je mail. Voor het lezen en versturen van mail kan
je gewoon Thunderbird blijven gebruiken als je daar de voorkeur aan geeft.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein