[linux] Re: aangifte doen? (was: Re: Re: Ik ben gekraakt.)

Ma Jun 27 16:59:49 CEST 2005

On Mon, Jun 27, 2005 at 11:16:42AM +0200, Robert M. Stockmann wrote:
> Hmm das niet goed naar mijn mening. aangifte van computer criminaliteit
> (inbraak op een PC), moet net zo simpel zijn als het aangifte doen
> van een gestolen fiets. Als van al deze criminele activiteiten niets
> in de boeken gaat bij de politie zal er nooit een patroon ontdekt
> worden. En bij het arresteren van zo'n crimineel zal maar weinig
> ten laste kunnen worden gelegd.

Alleen is het probleem dat de eigenaar van de machine wel aardig nalatig
is geweest als je 't mij vraagt. Er wordt al toegegeven dat de
beveiliging niet op orde is.

Het lijkt _mij_ verstandiger als er lering getrokken wordt uit deze zaak
en de zaak nu beter dichtspijkert, dochterlief van de PC af houdt, een
firewall installeert die in ieder geval het aantal IP adressen dat met
ssh binnen mag komen ernstig kleiner maakt etc etc etc.

Daarnaast is dan nog de discussie over de versie/release van de
distributie. Niet dat het in dit geval veel uit zou hebben gemaakt maar
't kan in de nabije of verdere toekomst ook nut kunnen hebben.

--
http://www.linux-it.nl