[linux] Re: welke IMAP server opzetten? [nogal lang]

Do Mrt 3 11:45:00 CET 2005

Aldus schreef Bram Mertens op Thu, Mar 03, 2005 at 10:56:32AM +0100:
> [...]
> ik op zoek ben (en zelf even niet kan vinden).
>
> Voor ik me een wireless router had aangeschaft leek het me best om
> evolution zelf mijn mail te laten downloaden (via POP3) van m'n provider
> en ook zelf te versturen.
>
> Nu wil ik echter graag dat m'n vriendin en ik (gelijktijdig) zowel op de
> desktop als op de laptop mail kunnen lezen en versturen.
>
> Uit wat ik tot hiertoe aan info heb verzameld lijkt het me best dat ik
> op de desktop een IMAP server installeer. en daar alle mail die via POP3
> van m'n provider komt in te stoppen. (Liefst samen met de mail die nu

Persoonlijk draai ik servers op de laptop, die 24x on-line is, terwijl
de desktops uit staan wanneer ze niet worden gebruikt.

> Om dan evolution op beide PC's zo in te stellen dat mail niet langer van
> de provider gedownload wordt maar wel gelezen wordt op de IMAP server.

Je zou je account bij je provider zo kunnen instellen dat mail automatisch
wordt geforward naar je eigen SMTP server.

> Wat het versturen betreft ben ik nog niet veel wijzer geworden, gaat dat
> ook via die IMAP server? Ik zou namelijk graag op beide PC's alle
> verzonden berichten kunnen terugvinden.

Verzenden doen we via een SMTP server. Je kunt een e-mail client die
IMAP ondersteunt configureren dat die verzonden berichten bewaart. Met IMAP
zou dat zo moeten kunnen verzonden mail op je IMAP server wordt bewaard.

Een andere manier zou kunnen zijn je aliases zo in te stellen dat er een
kopie naar archief op localhost gaat.

> Via de debian mailing list (beide PC's draaien debian testing) heb ik
> volgende HOWTO gevonden:
> http://www.firstpr.com.au/web-mail/RH90-Postfix-Courier-Maildrop-IMAP/
>
> Een mooi document (dat ik nog een keer of twee zal moeten herlezen) maar
> ik ondervind weer een luxeprobleem: "there's so much choice!".
>
> 1) Waarom kiezen voor postfix, sendmail, exim of qmail? Exim lijkt door
> debian (of moet ik zeggen de debian-community) de voorkeur weg te dragen
> maar over postfix lees ik meer (o.a. bovenstaande HOWTO)

Gebruik wat je gewend bent. De belangrijkste keuze schijnt te zijn of
je het mailbox of maildir formaat gebruikt.

> Mijn desktop heeft een Pentium III (Coppermine),  801.511 MHz CPu en 512
> MB RAM. En dankzij evolution OpenOffice.org, opera, X en spamassassin
> gebruikt m'n desktop regelmatig +/- 200 MB SWAP.

Mijn laptop heeft een 200 MHz Pentium en 64 MB RAM. Genoeg voor een mail
annex web server.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
		Waar is Volkert wanneer je hem nodig hebt?