[linux] Postfix-vragen

Ton Boelens ton.boelens op home.nl
Zo Mrt 13 10:42:39 CET 2005

Beste mensen,

Ik heb een Internet-account bij Athome en het IP-adres dat ik gebruik
bij communicatie naar buiten toe is officieel een dynamisch adres,
omdat het is toegekend via DHCP. (Hoewel het zelden wijzigt.)

Tot recentelijk heb ik er altijd prima mee kunnen werken, maar de
laatste tijd krijg ik steeds meer problemen, vandaar dit mailtje.

Ik draai met Debian Sarge en gebruik Postfix als mijn mailsysteem voor
uitgaande mail en ook voor mail voor interne gebruikers (een 3-tal)
Voor binnenkomende mail vanaf Internet gebruik ik getmail. Ik heb geen
eigen MX-records.

Hier volgt een beschrijving van het probleem dat ik regelmatig heb: ik
stuur iemand een berichtje en krijg dan een bounce terug met daarin de
volgende melding::

Final-Recipient: rfc822; john op brokken.nl
Action: failed
Diagnostic-Code: X-Postfix; host
mail.brokken.nl[217.xxx.xxx.213] said:
554 Service unavailable; Client host [84.31.32.139] blocked using
dul.dnsbl.sorbs.net; Dynamic IP Addresses See:
http://www.dnsbl.sorbs.net/lookup.shtml?84.31.32.139 (in reply to RCPT TO command)

Een beetje onderzoek levert op dat antispam-provider sorbs.net mijn
IP-adres als dynamisch ziet en het daarom blokkeert en dit is niet te
wijzigen, behalve door de eigenaar van de hele reeks en dat zal wel
AtHome zijn.

Mogelijke oplossing: Postfix alle externe mailadressen laten routeren
via de SMTP-server van mijn provider (mail.home.nl) en de interne
adressen rechtstreeks af te handelen.

Hoe kan ik dit instellen?

Bij voorbaat dank voor je reply,

Ton