[linux] Re: Postfix-vragen

Zo Mrt 13 11:09:14 CET 2005

On Sun, Mar 13, 2005 at 10:42:39AM +0100, Ton Boelens wrote:
> Hier volgt een beschrijving van het probleem dat ik regelmatig heb: ik
> stuur iemand een berichtje en krijg dan een bounce terug met daarin de
> volgende melding::
>
> Final-Recipient: rfc822; john op brokken.nl
> Action: failed
> Diagnostic-Code: X-Postfix; host
> mail.brokken.nl[217.xxx.xxx.213] said:

Host mail.brokken.nl not found: 3(NXDOMAIN)

da's al fout.

> 554 Service unavailable; Client host [84.31.32.139] blocked using
> dul.dnsbl.sorbs.net; Dynamic IP Addresses See:
> http://www.dnsbl.sorbs.net/lookup.shtml?84.31.32.139 (in reply to RCPT TO command)

de andere kant filtert jouw mail er uit, als zijn de ongewenst.

> Een beetje onderzoek levert op dat antispam-provider sorbs.net mijn
> IP-adres als dynamisch ziet en het daarom blokkeert en dit is niet te
> wijzigen, behalve door de eigenaar van de hele reeks en dat zal wel
> AtHome zijn.

klopt. welkom bij @home. whois 84.31.32.139 geeft je antwoord wel
van wie het is.

> Mogelijke oplossing: Postfix alle externe mailadressen laten routeren
> via de SMTP-server van mijn provider (mail.home.nl) en de interne
> adressen rechtstreeks af te handelen.

het verschil intern/extern zie ik niet zo. als een account intern is,
dan verlaat hij het pand als het goed is niet. het instellen van postfix
om de MTA van @home te gebruiken (overigens geen garantie voor succes
want @home zit wel vaker in een doosje verstopt vanwege clueloze gasten
die je mailbox volbraken met mail door ene virus, gevolgd door een abuse
desk die niet snapt dat je dat soort systemen direct door de knietjes
moet schieten...) kan je doen door in /etc/postfix/main.mc je relayhost
te voorzien van de naam van de mailserveerdoos van @home.

--
http://www.linux-it.nl