[linux] Sendmail naar Exim

Erik van der Meulen e.van.der.meulen op avondel.nl
Ma Mrt 21 10:17:27 CET 2005

Beste mensen - ik heb een netelige uitdaging:

Mijn Debian Woody servertje is aan vervanging toe. Hardware is archaïsch,
os instabiel etc. Ik heb besloten om op nieuwe hardware een 'schone'
installatie te doen.

Een van de zaken die ik graag zou willen verbeteren is om van sendmail
af te komen en een eenvoudiger mail systeem te gebruiken. Ik heb
begrepen dat Exim de standaard is voor Debian.

Ik zoek nu een beetje ondersteuning bij de inrichting van de
mail-omgeving. Ik ben een Linux 'gebruiker', geen professionele
sys-admin en heb niet de tijd en ambitie om dat te worden ;-)

Ik verwerk mail via een uucp feed van netsystem.nl. Dit werkt goed en
hier verwacht ik geen problemen van. Situatie is verder als volgt:

- Server verwerkt mail voor een aantal domeinen zoals:
  avondel.nl, avondel.com, srcthor.nl

- Gebruikers van deze domeinen hebben 1 of meerdere aliases zoals:
  user op avondel.nl, user.met.puntjes op avondel.nl, user op avondel.com

- Mail wordt afgeleverd in /var/mail/usernaam, alwaar het via procmail
  lokaal wordt afgehandeld, of via imap of pop wordt verwerkt.

- Er vindt relaying plaats voor een beperkt aantal gebruikers.

- Er draaien een aantal mailman mail lijsten

Ik zou het heel erg op prijs stellen als iemand suggesties of
voorbeelden heeft. Ik heb me nooit erg thuis gevoeld in de 'wondere
wereld van de smpt' en bevind me in de situatie dat experimenteren
lastig is in een 'productie omgeving'. Ik heb de exim site bekeken maar
dat heeft mijn zelfvertrouwen bepaald niet bevorderd...

Bij voorbaat heel veel dank voor alle suggesties!

--
  Erik van der Meulen <e.van.der.meulen op avondel.nl>