[linux] Re: Sendmail geeft "service unavailable"

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do mei 5 22:24:55 CEST 2005

On Thu 05 May 2005, Johan Wevers wrote:

> Mail is het punt niet - het gaat om news. Maar goed, ik zal (ooit...) suck

En toch is een uucp fallback voor amil ook wel handig...
Zo had een relatie ooit een probleem met een virus ergens op z'n kantoor
waardoor xs4all (overigens terecht) een block op z'n ADSL aansluiting
zette. Het duurde echter wat lang voordat xs4all te overtuigen was dat
het opgelost was (te lang IMHO). Ze zijn daar echter vrij afhankelijk
van email, ik heb toen effe snel uucp ingezet als mail transport, zodat
ze email via uucp over isdn naar mij konden dumpen waarbij ik voor de
aflevering zorgde. Omgekeerd had ik ook hun MX naar mij gezet zodat ze
tegelijk de binnenkomende mail via mij konden krijgen. Telkens maar een
paar seconden verbinding, eigenlijk een heel mooi systeem...
Zelfde geldt inderdaad voor news, met bzip2 compressed komt dat extreem
snel binnen, al gebruik ik het zelf niet meer sinds ik een vaste
verbinding heb (en m'n provider het ook al niet ondersteunde). Nu ik
viavia weer bij xs4all zit, zou ik wel weer bepaalde dingen via uucp
willen krijgen... ben alleen effe kwijt hoe dat ook alweer moest (wat
was ook alweer het emailadres waar de uucp news robot achter zit?)

Wat ik wel mooi vind van uucp is ook de betrouwbaarheid: het komt over
of niet, dan blijft het gewoon in de queue staan. Daarnaast ken ik een
uucp systeem dat al minimaal 7 jaar zonder enig vorm van beheer "gewoon"
blijft werken.

Het is weliswaar een verouderd concept, maar wel een uiterst goed
doorontwikkeld en betrouwbaar concept.

Paul Slootman