[linux] Re: gcc downgraden op FC3

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Do mei 12 13:12:46 CEST 2005

On Thursday 12 May 2005 12:36, Diederick de Vries wrote:
> Hallo lijst,
>
> Een collega van mij draait Fedora Core 3, en wil graag dezelfde gcc die de
> mensen met wie ze aan een project werkt. Ze heeft nu versie 3.4.2-6, en wil
> graag 3.3.2-1.
>
> Wat is de beste manier om dit te doen?

ik ken fedora niet precies, maar ik vermoed dat het ongeveer langs deze lijnen
loopt:

of je kiest er voor om het buiten rpm te houden, of je doet het er binnen.

als je het er binnen houdt, zul je de rpm van de goede versie op moeten
snorren, en die met de juiste opties installeren (dit kan per default niet,
volgens rpm installeer je altijd nieuwere versies, dus je zal daaaar even de
goede optie in de manpage moeten opsnorren) Vervolgens kom je waarschijnlijk
in de rpm-hell, omdat een hoop pakketten op de gcc versie bouwen en daar
afhankelijk van zijn. je hebt daar drie opties voor: verwijderen, ook
downgraden of zelf een nieuwe rpm bouwen.
een groot probleem heb je als je up2date apt-get of yum gebruikt: een update
zal waarschijnlijk je oude pakketten door nieuwere willen vervangen...

Als je het buiten de rpm manager wil houden (wat over het algemeen geen goed
idee is) heb je een probleem: er zijn twee versies van gcc op je systeem, en
als je niet opgelet hebt heft de een een gedeelte van de ander overschreven.
(dat moet je dus voorkomen voordat je make install doet)  dat zou je mogelijk
op kunnen lossen door verschillende PATH's te gebruiken.

Maar het is allemaal een lastig probleem, zo lastig dat je eerst eens naar de
oorzaak/aanleiding moet gaan kijken: waarom krijgt zij problemen door een
nieuwere compiler? waarom is dat haar probleem(kunnen de anderen niet eens
upgraden bv?), wordt de code niet geslikt door de nieuwere gcc?

In ieder geval een lastig probleem: succes dus!
--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra

http://linux-studie.nl