[linux] Re: console screen buffer

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Vr mei 27 13:33:21 CEST 2005

On Friday 27 May 2005 13:21, Jelle Boomstra wrote:
[...]
> Heb je het uitgeprobeerd? Het ging mij om shift-pageup na een logout in en
> in een virtuele console (je weet wel Alt-F[1-6]), niet om de functies van
> bash/tcsh. Als ik uitgelog ben kan je dan nog steeds omhoog scrollen en
> mogelijk gevoelige informatie zien. Er draait dan geen bash/tcsh, dus ik
> kan me slecht voorstellen dat het daar aan ligt, maar ik zou me kunnen
> vergissen.

Nu ben ik het spoor even bijster. Mijn oorspronkelijk voorstel (clear) maakt
volgens mij inderdaad het zichtbare deel van het log leeg. Als je daarna
uitlogt zou het toch voldoende moeten zijn. Bij de history kom je dan in
ieder geval niet zonder weer in te loggen. Het lijkt me dat dit probleem dan
opgelost is, tenzij ik het nog steeds niet goed begrijp...

> Overigens lost even schakelen naar een andere console het probleem min of
> meer op, dat leegt de buffer, waar die ook moge zitten.

Volgens mij zit die buffer gewoon op de beeldschermkaart... (heb even geen zin
om dat te checken). Maar (althans op mijn systeem) wordt de buffer niet
helemaal geleegd, alleen het deel dat onzichtbaar geworden is doordat het van
het scherm afgescrolld was. Het zichtbare deel blijft gewoon staan. Dus die
gevoelige info blijft nog steeds zichtbaar.

O ja, en dan nog een punt: ik praat over echte consoleschermen, dus niet met
rxvt o.i.d. Ik weet even niet of dat nog verschil uitmaakt. Maar als je het
over Alt-Fx hebt, zal dat ook wel de bedoeling zijn.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11