[linux] Re: ADSL en default route

Rob Sterenborg rob op sterenborg.info
Di Aug 1 10:59:58 CEST 2006

On Tue, August 1, 2006 10:29, Marc Fellman wrote:

> [...]
> fysieke toegang tot het apparaat. Het ding werkt al 4 jaar zonder problemen
> met Mandrake Firewall (gebaseerd op 7.2) en ik vraag me ook af of ik het
> wachtwoord nog wel goed kan krijgen. (Toendertijd was het zo dat de ADSL-
> login afwijkt van je reguliere login en daarbij behorende afwijkende
> wachtwoord). Dus je snapt dat ik wat huiverig ben om dit uit te proberen.
> Gelukkig heb ik een tweede thomson liggen van een iets recenter bouwjaar
> (maar volgens mij nagenoeg zelfde model) waarop sip-spoof volgens mij al aan

Normaal gesproken staat SIP spoof niet "aan" (het is ook geen vinkje dat je
aan of uit zet, het gaat om een real en een fake IP adres toekennen en
routing).
Ik heb wat informatie over SIP spoof bij elkaar verzameld op :
http://www.sterenborg.info/docs/alcatel_sip_spoof.html
Het werkte zelfs op een Alcatel ST Home (*MET* upgrade naar Pro), dus op zo'n
"oude" 510 moet het ook werken lijkt me. Ik heb het nu werken op een 510 uit
2004 of zo.

> Maar ik ben bang dat ik daar (omdat het voor een ander account was en
> een analoge lijn) niet zoveel mee opschiet (of waren die dingen voor zowel
> ISDN-ADSL als Analoge-ADSL geschikt? De login info moet ik vandaag maar eens
> op gaan vragen voor mijn ADSL account bij xs4all.nl.

Neen. Er zijn modems voor analoge en ISDN lijnen (de 510 werkt niet op beide).
Maar op zich mag dat het probleem niet zijn wbt je ADSL account-naam bij
XS4ALL.

> Dat is dus ook wat me zo bezig houdt... Waarom wel werken met MNF en
> niet met Endian firewall 2.0 Community (Of een andere recente Mandrake
> distributie). Ik weet dat ze voor de installatie van een VPN box ook zo
> hebben zitten mopperen op deze truuk die de providers uithalen om je een
> IP-nummer te geven. Het zou toch veel mooier werken als je gateways hebt op
> hetzelfde subnet? Het zou iets te maken hebben met het tekort aan IP-nummers
> wereldwijd maar toch, zoveel nummers zal dat toch niet schelen?

Ik heb het verhaal gelezen maar ik weet niet precies wat daar fout gaat; zoals
je al zegt: je hebt op dit moment geen harde gegevens. Voor mezelf wil ik het
ook niet weten want SIP spoof werkt bij mij perfect. DHCP spoof werkt vast ook
maar heb ik niet uitgeprobeert.
Sommige mensen zullen zeggen dat je gewoon een beter modem moet kopen.

Gr,
Rob