[linux] Re: ADSL en default route (Aanvulling)

Marc Fellman marc.fellman op gmail.com
Di Aug 1 22:42:02 CEST 2006

2006/8/1, Marc Fellman <marc.fellman op gmail.com>:
> [...]
> met het DHCP-OFFER te maken heeft die in een modernere versie noiet
> overweg kan met een gateway van een ander subnet.
>
> Als iemand zijn "betere" hardware even ter beschikking wil stellen om
> te bewijzen dat het de SpeedTouch is en het onderwerp voor eens en
> voor altijd daarmee tengunste van betere(?) hardware te beslechten dan
> graag. Maar niemand kan bewijzen dat het aan de Speedtouch ligt (Ik
> ook niet dat het daar niet aan ligt).
>
> Vanavond maar eens met IPcop bezig en als het dan werkt vindt ik het
> ook allemaal wel best. Ik kan dan in ieder geval weer even vooruit.

OK, IPcop werkt zonder problemen. Als ik dezelfde route informatie
handmatig inklop bij Endian Firewall (En ook Mandrake 10.1 neem ik
aan) dan werkt de routering wel. Ik kan niet eens statisch een gateway
ingeven dat buiten het netwerk ligt van de interface.

Dus het heeft puur te maken met de manier waarop de DHCP-OFFER
verwerkt wordt (en blijkbaar verwerkt mag worden).

route add host ${IP_GATEWAY} ${IF_EXTERN}
route add default ${IP_GATEWAY} ${IF_EXTERN}

maakt het dus wel mogelijk. Alleen zie ik nog geen mogelijkheid om de
IP_GATEWAY te achterhalen. Waarom is de nieuwe dhcp client (ik heb bij
endian nog niet kunnen achterhalen welk commando het is en waar in het
scripts gebeuren dit gebeurd) niet in staat om datgene te doen wat bij
oudere distributies blijkbaar geen bezwaar is?