[linux] Re: ADSL en default route (Aanvulling)

Marc Fellman marc.fellman op gmail.com
Do Aug 3 11:47:48 CEST 2006

Op 3-8-06 heeft Roeland Th. Jansen<bengel op grobbebol.xs4all.nl> het
volgende geschreven:

> de vraag is wat voor een grip je precies wilt hebben op je oplossing. Nu
> heb je dat in ieder geval ook niet ;-), maar er zijn prima oplossingen
> waar een stateful inspection firewall gezellig zijn werk doet zonder al
> teveel toestanden eromheen. ongetwijfeld mis je specifieke zaken die je
> dan niet kunt doen maar heb je die nu ook nodig of in de toekomst ?

> waarschijnlijk omdat het over het algemeen niet zo gedaan wordt...
>
> zo'n adsl router/modem/firewall is ook gezellig klein en vreet niet
> zoveel.

> [...]

Misschien moet ik dan toch ook eens kijken naar een upgrade van de
speedtouch 510 naar de speedtouch 716 (XS4ALL aanbieding)? En ook eens
goed gaan kijken wat ik moet doen om OpenVPN door de firewall heen
naar een server op het eigen subnet te routeren (NAT/PAT). Misschien
dat zo'n 716 zich ook snel genoeg terugverdient en daar heb ik dan
weer het voordeel dat er ook wireless en VOIP op zit.
Wie heeft er overigens al ervaringen met dit Modem?

Voorlopig denk ik dat ik voor de makkelijkste oplossing ga (die ook al
eens werkend heb gezien) met misschien dan wel een wat oudere kernel
en dat is IPcop. Daarvan heb ik alles liggen maar eigenwijs als ik ben
(en welke IT'er is dat nu niet?) wilde ik natuurlijk een recente
versie van een firewall. Ook leek het me wel aardig dat ik met een
eigen firewall eventueel VPN kan toepassen voor de draadloze
aansluitingen (maar dat kan ook komen omdat ikmisschien te paranoide
ben voor inbraken op het eigen netwerk).

En misschien moet ik het probleem het probleem dan ook maar gewoon
laten van DHCP en modernere kernels (maar voorlopig heb ik er nog wel
moeite mee om te accepteren dat het gewoon niet MEER kan :-/ ).

--
Met Vriendelijke Groet / With Kind Regards

Marc Fellman