[linux] Re: Ubuntu met een 1024Mb videokaart

Za Aug 12 10:33:26 CEST 2006

Aldus schreef Hans Rood op Sat, Aug 12, 2006 at 01:15:48AM +0200:
> Op en hobbyclub van oud-techneuten probeer ik zieltjes te winnen voor
> onze Tux, daarbij flink geholpen door brutale berichten van MS over
> illegaal softwaregebruik.
>
> Ik dacht met Ubuntu een goede keus te doen, maar helaas, ik krijg het
> (op een wat verouderd systeem, de club heeft niet beter) met geen
> mogelijkheid aan de praat :((-- de Badger en Drake, life en install,
> het loopt allemaal vast tijdens het starten van X.

Misschien toch beter Debian of Slackware, dan heb je minder last van
X Window en zo.

> Via een virtual console zie ik dat er nog geen X ge-installeerd is, er
> zit alleen een .bash-rc en history-file in de home-dir.
> In /var/log/X.org.log zie ik dat alle moder worden verworpen door óf
> Vsync out of range óf insufficient memory for mode.
> Daarna een Fatal error: no Screens found.

Dat kan alleen als X geïnstalleerd is.

> De Vsync range wat oprekken, van 43-60 Hz naar 32-72 Hz helpt niet.
> De kaart heeft 1024 KB aan boord.

Dat is genoeg voor X. Je zou maximaal ca. 1150 x 860 pixels kunnen
halen bij 256 kleuren. Natuurlijk is het fijn als je wat meer hebt,
maar 1024 MB is volgens de normen van vandaag de dag heel wat.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
      _----_