[linux] Re: Ubuntu met een 1024Mb videokaart

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Za Aug 12 16:37:55 CEST 2006

On Sat, Aug 12, 2006 at 01:15:48AM +0200, Hans Rood wrote:
> Op en hobbyclub van oud-techneuten probeer ik zieltjes te winnen voor
> onze Tux, daarbij flink geholpen door brutale berichten van MS over
> illegaal softwaregebruik.
>
> Ik dacht met Ubuntu een goede keus te doen, maar helaas, ik krijg het
> (op een wat verouderd systeem, de club heeft niet beter) met geen
> mogelijkheid aan de praat :((-- de Badger en Drake, life en install,
> het loopt allemaal vast tijdens het starten van X.
..
> De Vsync range wat oprekken, van 43-60 Hz naar 32-72 Hz helpt niet.
> De kaart heeft 1024 KB aan boord.
>
> Elke hint of suggestie meer dan welkom.
> Heeft het zin om de Videokaart te vervangen? met WinXP doet die het
> wel--

Probeer eens een willekeurige linux te booten op het systeem. En dan
denk ik zelf aan een een-floppy-linux als HAL91 of een opvolger.
Hiermee kun je kijken met lspci welke videokaart erin zit.

HAL91 start al zo ongeveer op een 386 met 2MB RAM...

Over de videokaart:
Een beetje systeem in 1996 had al meer dan 1MB voor video. Weinig
geheugen is geen probleem, maar een aantal van de videokaarten had fixed
clocks. Volgens mij had mijn oude ET4000 dat nog. De S3 had gelukkig een
vrij instelbare clock.

De meeste VESA en PCI-kaarten die ik heb gezien hadden geen vaste clocks
meer. Maar die hadden meestal meer geheugen...
Ga zoeken bij XFree86 naar oude drivers (3.x waarschijnlijk).

Misschien heb ik nog een oude PCI-kaart liggen. Is waarschijnlijk niet
de moeite waard. Als je wilt spelen kan ik eens kijken of de oude XP1800+
nog werkt. Maar dan zonder harde schijven en met realtek netwerkkaart of
een dec21140 (als die het nog doet).

Voor Ubuntu moet je even zoeken als 64MB een probleem is. Voor hobbyisten
zijn er projecten om ubuntu op kleinere systemen te laten werken.
Puppylinux kan daarvoor ook worden gebruikt.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver