[linux] Re: Ubuntu met een 1024Mb videokaart

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Ma Aug 14 01:29:23 CEST 2006

Op zondag 13 augustus 2006 23:23, schreef Kees Theunissen:

> [...]
> 120 Mhz Pentium had ik een pci video kaart met een S3 88C868 chip.
> Oorspronkelijk zat er 1 MB videogeheugen op die kaart. Later heb ik
> dat naar 2 MB uitgebreid.
>
> In de XFree86 3.x software werd die kaart/chip prima ondersteund
> met de standaard "accelerated" driver. Bij de upgrade naar XFree86
> 4.x werd die chip niet meer ondersteund. Het was nog wel werkend te
> krijgen met de oude driver, maar dan praat je toch echt niet meer
> over "plug and play" en "out of the box".
>
> Hans, heb je gecontroleerd of die kaart herkend wordt met lspci?
In de log-file gig het over :
  Generic monitor
  Device S3 86c764 /765
Da's bij XFREE:
    Chipset;               server; driver

S3 86C764 (Trio64)  S3 Trio64  XF86_S3  s3
Hoort bij de "cards known to work with XFree86 versions 3.3.6 and/or
4.1.0.

Googelen naar "s3 86c764" ubuntu leverde niets op, maar zonder "quotes"
des te meer!
Bij voorbeeld:

"Colin Barnhorst reported that Ubuntu boots into 24-bit color mode by
default, and therefore doesn't work..."

Dit lijkt een heel voor de hand liggende verklaring, ga ik morgen meteen
proberen!

Dank aan Kees, Colin en jullie allemaal!

hansr