[linux] Re: Ubuntu met een 1024Mb videokaart

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Zo Aug 13 23:23:38 CEST 2006

On Sun, 13 Aug 2006, Hans Rood wrote:

>Het display en de videokaart kunnen beide maar SVGA aan (800x600x16)
>maar ik kan me van ubuntu niet voorstellen dat dat niet genoeg zou
>zijn.
>Van bloatware als SuSE 10.1 zou dat me zelfs nog verbazen ;)

Ook Ubuntu is afhankelijk van zijn toeleveranciers. Als X.org een
bepaalde kaart of chip niet meer ondersteunt dan houdt het op.
Dan is het met oude drivers misschien nog wel aan de praat te krijgen
maar een live-CD zal niet zomaar lukken.

Ik had drie jaar geleden iets dergelijks. In mijn goeie oude
120 Mhz Pentium had ik een pci video kaart met een S3 88C868 chip.
Oorspronkelijk zat er 1 MB videogeheugen op die kaart. Later heb ik
dat naar 2 MB uitgebreid.

In de XFree86 3.x software werd die kaart/chip prima ondersteund
met de standaard "accelerated" driver. Bij de upgrade naar XFree86 4.x
werd die chip niet meer ondersteund. Het was nog wel werkend te krijgen
met de oude driver, maar dan praat je toch echt niet meer over
"plug and play" en "out of the box".

Hans, heb je gecontroleerd of die kaart herkend wordt met lspci?
Herkend worden en ondersteund worden zijn overigens twee verschillende
dingen. Staat er in je X-logs iets over herkenning en al dan niet
ondersteuning van die kaart of de chip? Heb je op Google of op de X.org
website gezocht of je kaart nog ondersteund wordt?

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein