[linux] Re: dual processors : voordelen?

Do Dec 7 21:27:14 CET 2006

Aldus schreef Hans Paijmans op Thu, Dec 07, 2006 at 02:03:33PM +0100:

> Wat zijn eigenlijk de voor (en na) delen van meerdere processors
> in een computer. en hoe gaat Linux ermee om?

Linux kent al vanaf het begin pre-emptive multi-tasking, dat wil zeggen
dat de processor telkens voor korte tijd een ander programma kan uitvoeren.
Voor de gebruiker lijkt het dan alsof de processen tegelijk worden uitge-
voerd.

Met 2 processoren of 2 cores in 1 socket worden gewoon twee taken tegelijk
uitgevoerd. Dit gaat heel goed als de processen zich in User Mode bevinden,
in kernel mode zijn er soms locks die alle processoren blokkeren, maar wat
in Linux 2.0 nog een ernstige rem op de performance was, komt in Linux 2.6
nauwenlijks meer voor.

Multi-processing is vooral voor servers een groot voordeel. Voor de desktop
heb je minder winst. Met gcc een kernel compileren gaat wel dubbel zo snel
met 2 CPU's en ook Gimp is voor multi-processing aangepast.

Onder Windows NT merk ik soms dat een rekenintensieve taak beide CPU's 50 %
van de tijd belast. Een proces dat telkens tussen de processoren heen & weer
stuitert wordt daar alleen maar langzamer van.

2 Cores zijn voor Windows wel nuttig: 1 voor je programma's en 1 voor je
virus-scanner :-(

Weest gegroet,

Daniel von Asmuth

--
       <  Smoking shortens the Life expectancy of your Cigarettes  >