[linux] Re: dual processors : voordelen?

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Do Dec 7 23:49:17 CET 2006

Daniel C. von Asmuth wrote:

>Onder Windows NT merk ik soms dat een rekenintensieve taak beide CPU's 50 %
>van de tijd belast. Een proces dat telkens tussen de processoren heen & weer
>stuitert wordt daar alleen maar langzamer van.

Denk je er wel aan dat onder NT de system load anders wordt weergegeven dan
onder Linux? NT/2000/XP geven altijd als maximale system load 100% aan.
Linux kijkt per CPU en kan op een quadcore systeem dus tot 400% gaan. De
getallen onder Linux dus door het aantal cores delen voor de vergelijkbare
waarden onder NT.

>2 Cores zijn voor Windows wel nuttig: 1 voor je programma's en 1 voor je
>virus-scanner :-(

Moet je maar geen Symantec of Norton nemen, die zijn echt vreselijk. De
nieuwere versies van McAffee ook trouwens. Ik draai AVG onder windows,
dan blijft ook een oudere machine gewoon bruikbaar.

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html