[linux] Re: excuses voor het eerder loze mailtje mbt sorbs, maar....

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Do Dec 7 23:29:55 CET 2006

Alexander Volovics wrote:

>Soms vraag ik me af of de "fight against spam" niet allang verloren is.
>Zo'n 6 maanden geleden kreeg ik soms zo'n 5 tot 6 spams per week.
>Nu zijn het er al gemiddeld zo'n 20 per dag.  [*,*]

Zo weinig maar? Als ik er 100 op een dag krijg zijn het er weinig. Plus
alle rotzooi die mijn domein nog te verwerken krijgt van sukkels die denken
dat een message-ID een email adres is.

Er is tot nu toe maar een middel effectief gebleken: de sites van bedrijven
die hun rommel via spam verkopen ongenadig DDoSsen. Laat er maar wat goede
klanten onder de kwaden lijden, die maken dan weer stampij zodat
hostingproviders wat beter opletten. En de hostingproviders die het niet
kan schelen worden dan automatisch kapot gemaakt.

Het is wel eens gedaan, via een windows screensaver. De spammers werden
toen ook echt nijdig, want ze vielen de site die het programma verspreide
meteen zwaar aan. En er kwamen meteen weer discussies of dat nou wel zou
mogen en zo.

En als dat teveel gedoe is zijn er ook goedkopere oplossingen. Een
Joegoslaaf inhuren om een type als Martijn Bevelander voorgoed te
laten stoppen met spam is niet zo duur.

Enige voordeel van spam: de EU zal, met hun pogingen alle trafficdata van
email op te slaan, nog flink last krijgen van die spam. En er zijn al progs
die mail gecodeerd verstoppen in een pseudo-spam mail.

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html