[linux] Re: excuses voor het eerder loze mailtje mbt sorbs, maar....

Bram Mertens bram.mertens op sofico.be
Do Dec 7 12:29:25 CET 2006

linux-bounce op lists.nllgg.nl wrote on 07/12/2006 00:59:11:

> Bedankt voor de verklaring.
> Het blijft overigens een zooitje vanavond. Soms komt een mail erdoor,
> soms weer niet, en dan komen ze terug met de SORBS waarschuwing.
> Deze mail stuur ik al voor de 4e keer, op hoop van zegen.

RBL

> Soms vraag ik me af of de "fight against spam" niet allang verloren is.
> Zo'n 6 maanden geleden kreeg ik soms zo'n 5 tot 6 spams per week.
> Nu zijn het er al gemiddeld zo'n 20 per dag.  [*,*]

<disclaimer>
Gelet op mijn recente ervaringen mag duidelijk zijn dat ik niet erg
ervaren ben met dit soort zaken.
</discalaimer>

Kan het zijn dat je mail verstuurt naar een hostname die naar
verschillende IP-adressen resolved waarvan er enkele op SORBS staan en
andere niet?  In dat geval lijkt het me een kwestie van "russian
roulette": bij de eerste X pogingen kom je op een "slechte" server en bij
een andere poging kom je via een server die (nog) niet op SORBS staat.

Het kan volledig onzin zijn natuurlijk, maar ik zie er logica in.

mvg

Bram