[linux] Re: dual processors : voordelen?

David van Enckevort david op vanenckevort.net
Vr Dec 8 10:33:29 CET 2006

Bram Mertens wrote:
> Ik heb me recent laten wijsmaken dat erg veel programma's uit de M$ stal
> CPU en geheugen "reserveren" zodra ze opstarten (met name SQL Server,
> Access e.d.) om steeds op voldoende CPU-tijd te kunnen rekenen als er eens
> een zware berekening gevraagd wordt.  Nogal arrogant volgens mij.

SQL server zal inderdaad bij het opstarten de in de configuratie opgegeven
buffers reserveren, echter, net zoals onder Linux zal het pas echt
geheugen kosten wanneer het gebruikt wordt.
De processortijd kan het proces niet reserveren (tenzij SQL server alles
in critical sections doet), wel start SQL server met een hogere
prioriteit, zodat het eerder processortijd krijgt. Verder zijn er delen
van het proces die in critical sections worden uitgevoerd. Dit betekent
dat de kernel geen processortijd aan een andere applicatie zal geven
zolang het proces in de critical section zit. Dit wordt echter alleen
gebruikt voor delen die atomic moeten zijn (wegschrijven van een
transactie bijvoorbeeld). Ook dit is iets dat Linux ook kent...

Ciao,
  David