[linux] ip adres(sen) voor laptops

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Do Dec 14 11:30:32 CET 2006

hoe doe je dat nou eigenlijk? we hebben een paar laptops die we thuis en
onderweg gebruiken, met vast ethernet en wlan.

die wlan moet uiteraard via dhcp zijn info krijgen om ook elders te
kunnen werken, de vaste kan statisch of via dhcp, dus ik doe ook dhcp.

ik ga er vanuit dat een ip adres is gekoppeld aan een host name.

de vraag is: zou je voor vast en wlan hetzelfde ip adres kunnen/willen
gebruiken, dus dezelfde hostname, zodat het niet uitmaakt of je laptop
via gigabit of via dun draadloos is verbonden?

- voor huis tuin keuken gebruik maakt het niet uit of de snelheid snel
of langzaam is
- backup vanuit de server wil graag de snelle verbinding, maar neemt
genoegen met de kangzame als het anders al te lang gelden is

je kan in dns ook verschillende ip adressen opnemen voor dezelfde
hostname, maar dat lijkt me meer iets voor loadbalancing etc.

wat is nou common practice voor laptop adressen ?