[linux] Re: ip adres(sen) voor laptops

Bram Mertens bram.mertens op sofico.be
Do Dec 14 11:48:43 CET 2006

linux-bounce op lists.nllgg.nl wrote on 14/12/2006 11:30:32:
> hoe doe je dat nou eigenlijk? we hebben een paar laptops die we thuis en

> onderweg gebruiken, met vast ethernet en wlan.
>
> die wlan moet uiteraard via dhcp zijn info krijgen om ook elders te
> kunnen werken, de vaste kan statisch of via dhcp, dus ik doe ook dhcp.
>
> ik ga er vanuit dat een ip adres is gekoppeld aan een host name.

Dit begrijp ik niet goed: als je dhcp gebruikt kun je niet weten welk
IP-adres je zal krijgen: anders heeft dhcp niet veel zin volgens mij.  Je
IP-adres kan dan ook elke keer anders zijn: afhankelijk van welke
apparaten ook een adres gevraagd hebben e.d..

> de vraag is: zou je voor vast en wlan hetzelfde ip adres kunnen/willen
> gebruiken, dus dezelfde hostname, zodat het niet uitmaakt of je laptop
> via gigabit of via dun draadloos is verbonden?

De hostname van je machine blijft volgens mij best dezelfde: verschillende
zaken houden er niet zo van dat de hostname gewijzigd wordt.  Oracle en
WebSphere hebben hier erg veel problemen mee, maar ik kan me voorstellen
dat er ook zaken zijn die op je laptop draaien die hier niet van houden.

Het maakt dan niet uit hoe je verbonden bent: zolang je machine kan
antwoorden op de vraag "who has <hostname>" kunnen andere machines hem
(haar?) vinden.

> - voor huis tuin keuken gebruik maakt het niet uit of de snelheid snel
> of langzaam is
> - backup vanuit de server wil graag de snelle verbinding, maar neemt
> genoegen met de kangzame als het anders al te lang gelden is
>
> je kan in dns ook verschillende ip adressen opnemen voor dezelfde
> hostname, maar dat lijkt me meer iets voor loadbalancing etc.
>
> wat is nou common practice voor laptop adressen ?

Ik heb nog geen tooltje gevonden dat automagich de juiste netwerk settings
instelt afhankelijk van een lokatie.  De meeste zorgen voor (in mijn ogen)
erg hinderlijke vertragingen bij het booten.  Vooral als er x aantal dhcp
servers gecontacteerd moeten worden kan het lang duren.

Daarom heb ik in mijn /etc/netwerk/interfaces gewoon een aantal logische
netwerknamen ingegeven, meer info hierover kan je bijvoorbeeld op
http://www.debian.org/doc/manuals/reference/ch-gateway.en.html#s-net-reconf
vinden.

Je bent dan wel verplicht om manueel ifup en ifdown aan te roepen maar dat
werkt voor mij wel sneller.

Of dit common practice is weet ik niet, maar het werkt (voor mij).

mvg

Bram