[linux] Re: ip adres(sen) voor laptops

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Do Dec 14 12:00:46 CET 2006

Op do, 14-12-2006 te 11:48 +0100, schreef Bram Mertens:
> Dit begrijp ik niet goed: als je dhcp gebruikt kun je niet weten welk
> IP-adres je zal krijgen: anders heeft dhcp niet veel zin volgens mij.  Je
> IP-adres kan dan ook elke keer anders zijn: afhankelijk van welke
> apparaten ook een adres gevraagd hebben e.d..

Je kan op je DHCP server aangeven dat aan een bepaald MAC-adres een vast
IP-adres wordt toegekend. (Zo doe ik het ook.) Dit is wel nuttig, want
thuis heb ik dan een vast adres, maar op de landelijke dagen kan ik toch
zonder probleem mijn notebook gebruiken met wireless, daar ik dan een
willekeurig IP-adres krijg. (En thuis is dat vervelend, maar op de
landelijke dagen niet.)

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>