[linux] Re: ip adres(sen) voor laptops

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Dec 14 17:31:21 CET 2006

On Thu 14 Dec 2006, Gijs Hillenius wrote:
> On 14 Dec 2006, Daniel von Asmuth wrote:

> (gruwelijk grote knip)

iets te groot denk ik, de vraag was nl:

> O ja? zou je wellicht willen uitleggen hoe? Ik zat me, deze draad
> meelezend, net af te vragen hoe "we" (kuch) dat doen, met laptops die
> dan weer aan ethernet hangen, dan aan een wifi-verbinding, en toch
> een "/etc/hostname" hebben, al hebben ze in het netwerk dan steeds
> andere ip addressen.

Er wordt niks gezegd over wat er in je /etc/hostname staat.
Het is echter geen enkel probleem om twee adressen naar dezelfde
hostnaam te wijzen; stop dit maar in je reverse zone:

10      IN      PTR     gijs-zn-laptop.local.
11      IN      PTR     gijs-zn-laptop.local.

Het is wellicht niet zo handig, maar het is geen enkel probleem.

Ik denk dat je even de vraag (en antwoord) niet
helemaal goed gelezen heb. Of ik heb je reactie totaal verkeerd gelezen,
zou ook kunnen :-)

Verder is het probleem met aan beide mac adressen hetzelfde ip adres
toekennen, dat als je wisselt van wifi naar vast, je even geen
verbinding zal hebben omdat de arp entry voor het ip adres nog verkeerd
staat. Als je niet af en toe snel wil wisselen (maar de ene dag via
wifi, en de andere dag via touwtje werkt) dan zal het geen enkele
probleem zijn. (De arp timeout zal overigens ook niet lang zijn...)

Paul Slootman