[linux] Re: casema kabel problemen?

Casper Gielen casper op dse.nl
Di Feb 7 16:25:22 CET 2006

Op dinsdag 7 februari 2006 14:08, schreef Roeland Th. Jansen:

> ik begrijp wel wat je bedoelt. het geeft denk ik ook aan dat ze 't
> allemaal niet op een rijtje hebben.
Financieel gezien is het een heel verstandig besluit. Als iedereen een vast IP
adres zou krijgen zou de schaarste veel te groot worden, en de prijs daarmee
veel te hoog voor de meeste mensen. Door dynamische IP's te gebruiken blijft
het betaalbaar.
Als je het echt gek wilt maken moet je eens in bij Turk Telecom gaan kijken. Die
hebben een lappendeken aan IP-ranges, die ze vrijwel dagelijks anders over hun
netwerk verdelen. Ze moeten behoorlijk wanhopig zijn, want het is een chaos tot
en met. Maar gezien de situatie bestaat, is het blijkbaar goedkoper om er wat
extra systeembeheerders tegen aan te gooien dan wat extra ip's te kopen.

> Tja, leg ik de lat dan maar wat hoger. Het geknungel met dyndns, ddns en
> dat soort pleisteroplossingen moet ik gewoon niet. Bij mij moet het
> gewoon werken, waar ik ook uithang, en niet pas over een minuut ofzo.

Ik denk dat je beeld van dyndns niet helemaal klopt. Op het moment dat mijn
machine een online komt wordt de dns verwijzing geupdate naar het huidige ip
van mijn machine. Omdat mijn ip zo weinig wijzigt heb ik nooit last van oude
DNS informatie. Als mijn machine online is, dan heb ik een werkende DNS.
Dat werkt nu al zeker een jaar zonder 1 fout.

Misschien is het een pleisteroplossing, maar als de alternatieven "amputeren"
en "transplanteren" zijn, dan kies ik voor de pleister.

Voor de zekerheid heb ik ook nog een IPv6 zodat ik via ssh altijd de weg naar
huis kan vinden, ook als DNS het niet zou doen.

> Inderdaad -- ik kies voor kwaliteit. Ik heb het niet zo op die 'meestal
> werkt het wel' zaken. Ik had dan beter windows kunnen installeren hier
> en een verschrikkelijk oude auto kunnen rijden.

Ik probeer maar aan te geven dat naar mijn mening de afkeer van de kabelboeren
hier op de lijst een beetje wordt overdreven. Er wordt gesuggereerd dat kabel
een pak ellende is, waar niemand wat aan heeft, terwijl het voor de meeste
mensen een prima optie is.
Kabel is zeker geen sportwagen, maar om het nu af te danken als "verschrikkelijk
oude auto" is ook onrechtvaardig.

> Ook kun je kwaliteit nemene met ene lagere snelheid, want particulieren
> hebben toch niet echt snelheid nodig... of is dat wat anders ? ;-)

Ik werk veel met remote-desktops, en vermaak me de laatste tijd met video-
streams. Daarbij download ik ook veel muziek (ja, dat is legaal in Nederland)
en speel ik af en toe spelletjes. Nou loop ik ongetwijfeld wat voor op de
meeste andere Nederlanders, maar muziek, video en spelletjes zijn toch
typische consumenten toepassingen.

> Kwaliteit kost geld. De een heeft het er wel voor over, de ander niet.

Ik protesteer een beetje tegen het denkbeeld dat kabel absolute ellende is,
en z'n geld niet waard.

> ps je regelbreedte (of is het lengte) is zo'n 25% te groot.

tnx, aangepast

--
	Casper Gielen
CAPSLOCK2000 op zvdk.nl, casper op dse.nl