[linux] Re: Waarom zo weinig effectief swap-geheugen?

Vr Feb 10 21:30:09 CET 2006

On Fri, Feb 10, 2006 at 09:09:29PM +0100, Julien Michielsen wrote:
> Om te beginnen een paar hard-ware eigenschappen van mijn systeem:
> geheugen: 1Gb (1024 Mb)
> swap: 2 swap partities van elk 1 track (2 X 7.8 Mb)

die swap is niet bijzonder groot nee. Laat je niet verleiden tot het 2x
RAM te zetten, da's ook weer een beetje teveel van het goede. Maar een
paar honderd MBytes kan geen kwaad.

> The program 'xsane' received an X Window System error.
> This probably reflects a bug in the program.
> The error was 'BadAlloc (insufficient resources for operation)'.

in jouw geval geen bug mnaar memory op.

> Naar ik aanneem is een geheugentekort hier de oorzaak van. Wat kan er
> de oorzaak van zijn dat die 15.6 Mb swap niet zichtbaar zijn, en het
> opbranden van het echte geheugen niet voorkomen?

gebeurt vast wel. linux heeft ook nog een OOM (out of memory) killer en
die schiet gewoon veel vretende processen zelf af om het systeem te
"redden".

paar oplossingen:

o) swapspace naar een normalere waarde zetten
o) memory er bij prikken
o) minder enthousiast scannen, minder dots per inch.

bengel op grobbebol:~> free
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:       2074304    1984444      89860          0      50492    1420068
-/+ buffers/cache:     513884    1560420
Swap:       763076          0     763076

ps, swap niet te groot maken  want voordat je hetw eet zit je tegen een non-
responsive system aan te kijken voor een paar uurtjes.
--
http://www.linux-it.nl