[linux] Re: mkcfm - Jan 1 1970 unmet dependencies...

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Zo Feb 12 16:17:14 CET 2006

On Sunday 12 February 2006 15:24, J. wrote:
> Ik heb net debian unstable/testing geinstalleerd: 2.6.12-1-386
dat zijn twee verschillende distributies eigenlijk, welke van de twee heb je
geinstalleerd? (en hoe heb je ze gemengd, met apt-pinning bijvoorbeeld?)

> In de directory /usr/X11R6/man/man1/ staan twee bestanden die
> voor problemen zorgen bij het gebruik van een upgrade omdat ze
> niet verwijderd kunnen worden en het commando `man' voor deze
> bestanden geeft errors terug zoals beneden in dit bericht
> aangegeven.

ehm, heb je die pakketten nodig? zo nee, weg er mee.

> Deze bestanden zijn: mkcfm.1x.gz en luit.1x.gz
> ~: ls -l [...]
> -rws--srwT 1 2237007138 86151240 45056 Jan 1 1970
> /usr/X11R6/man/man1/luit.1x.gz --wxr-s--x 1 2425226530 86151240 45056 Jan 1
> 1970 /usr/X11R6/man/man1/mkcfm.1x.gz

Ziet er nogal groot uit, he? Doe er eens een `file` op om te kijken wat de
header van het  bestand prijsgeeft.

> ~: man mkcfm
> gzip: [...]: not in gzip format
> man: command '/bin/gzip -dc [...]' failed with exit status 256

Waarom wil je man er op loslaten? er zijn andere manieren om er achter te
komen wat het pakket doet. probeer apt-cache info <pakket> eens uit. Ik
vermoed dat je ze niet nodig hebt. Overduidelijk is er wat mis gegaan met dit
pakket, maar daar is het unstable voor.

> Voor beide bestanden dezelfde errors. Ik kan ze ook niet met chmod
> aanspreken, dan krijg ik de melding dat ik niet genoeg rechten heb ?? En
> dat terwijl ik als root ben ingelogd.
Waarom zou je iets aan de permissies willen veranderen?

> Ik zou graag upgraden omdat ik anders blijf zitten met unmet
> dependencies..

Tja, er zijn een aantal mogelijkheden: dist-upgrade zal pakketten verwijderen
indien nodig. apt-get build-dep <pakket> &&cd /tmp && apt-get source -b
<pakket> zal het pakket proberen te herbouwen en mogelijk de onmogelijke
dependencies oplossen.
Maar wat je je ook moet realiseren dat unstable -ahem- onstabiel is. niet dat
het om de haveklap crasht, maar dat de repository unmet dependencies bevat.
Tenzijn je zelf pakketten wil bouwen, heb je volgens mij niet zo veel aan
alles uit unstable halen.
Wat je wel kan doen, is testing installeren, en dan met apt-pinning unstable
met een lagere prioriteit er bij halen. Dan installeer je alleen pakketten
uit unstable als ze niet in testing zitten maar je ze wel specifiek of
indirect nodig hebt. Maar ook in dat geval zul je er op moeten rekenen dat je
eens in de zoveel tijd een unmet dependency tegenkomt. Dat zul je of moeten
accepteren of proberen op te lossen met herbouwen.

> Iemand een idee wat de beste manier is om dit op te lossen
zie boven dus.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra