[linux] Re: mkcfm - Jan 1 1970 unmet dependencies...

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Zo Feb 12 18:11:48 CET 2006

On Sun, 12 Feb 2006, Martijn van Oosterhout wrote:

>Lijkt op corruptie. Gaat het wel goed met je harde schijf?

>Misschien heeft de corruptie andere "attributes" veranderd. Gebruik
>lsattr en chattr en zorg dat ze in iedergeval niet "immutable" zijn.

Als ik naar de directory-listing kijk in het oorspronkelijke mailjte
dan zit de kans op corruptie van andere "attributes" er dik in.

~: ls -l [...]
-rws--srwT 1 2237007138 86151240 45056 Jan 1 1970
/usr/X11R6/man/man1/luit.1x.gz
--wxr-s--x 1 2425226530 86151240 45056 Jan 1 1970
/usr/X11R6/man/man1/mkcfm.1x.gz

Timestamp, access rights, user id en group id zijn in ieder geval
gecorrompeerd. Lijkt er dus op dat de inodes van deze files
corrupt zijn. Ik zou er dan ook helemaal niet meer op vertrouwen
dat de datasectors die voor deze files geregistreerd staan in de
inodes nog kloppen; temeer niet omdat "man" deze files al niet
herkent als .gz-files.

Als je deze bestanden gaat wissen dan loop je kan dat je datablokken
gaat vrijgeven (misschien zelfs overschrijven door nullen?) die in
werkelijkheid bij andere bestanden/directories horen.

Voordat je iets met deze bestanden doet moet je eerst een fschk doen.
Pas als mogelijke cross-links zijn gecorrigeerd dan kan je met
"chattr" mogelijke immutable-bits weghalen en de bestanden wissen.
Als je cross-links had ook controleren of de bestanden/directories
waarmee was ge-crosslinked nog goed zijn.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein