[linux] Re: Hoi, belastingdienst is zover

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Ma Feb 13 00:38:46 CET 2006

Op zondag 12 februari 2006 14:00, schreef Martijn van Oosterhout:

> Aah, maar politieagenten mogen natuurlijk zijn dossier opvragen. De
> vraag is, kunnen ze zomaar bij zijn belasting formulieren? Of zijn
> ziektekosten verzekering details?
Natuurlijk mag elke rechercheur alle relevante gegevens opvragen maar
dat gold niet voor die driehonderd nieuwsgierige dienders. Dat was dus
misbruik, een schending van de privacy en het illustreert hoe makkelijk
het misbruikt kan worden.

De assistentes van de zondagsdienst weten ook al alles wat ik met mijn
eigen huisarts besproken heb. In het ziekenhuis moet ik me sinds kort
identificeren (met mijn nieuwe identificatiekaart) en mijn zorgpas
tonen, wat is er makkelijker dan ook daarvoor van het
burgerservicenummer gebruik te maken. Ook mijn bank wilde mijn id-kaart
zien.

het eind raakt zoek.

> Zoals al gezegd werd, iedereen heeft al een sofi nummer dus dit
> verandert niks. Maar als je de wet zelf leest zie je dat de A-nummer
> niet verstrekt mag worden gezien buiten de basis administratie. Dus
> bijvoorbeeld zou de belasting dienst hem nooit zien.
??? De belastingdienst vraagt me te wachten met het downloade van de
linux-ib-opgave totdat ik meteen de DigiD erbij geleverd krijg.

Iets wat zo voordehand liggend geworden is houd je niet meer tegen.

Gr, hansr