[linux] Re: Hoi, belastingdienst is zover

Kees Theunissen theuniss op wbs.demon.nl
Ma Feb 13 02:57:51 CET 2006

On Mon, 13 Feb 2006, Hans Rood wrote:

>??? De belastingdienst vraagt me te wachten met het downloade van de
>linux-ib-opgave totdat ik meteen de DigiD erbij geleverd krijg.
>
>Iets wat zo voordehand liggend geworden is houd je niet meer tegen.

Tegenhouden lukt een hele tijd, je moet alleen zorgen dat het niet
voordehand liggend wordt. Terugdraaien zal een stuk moeilijker worden.

De belastingdienst stuurt me sinds jaar en dag een papieren aangifte.
Het opschrijven van die cijfertjes kost me echt niet meer tijd dan het
inkloppen op een toetsenbord. En die paar kolommetjes optellen met de
hand is ook nog wel te overzien. Misschien maak ik het daarmee niet
makkelijker voor de belastingdienst, maar wel leuker voor mezelf. :-)
Hoezo 'DigiD erbij geleverd' krijgen? Voor mijn papieren aangifte
is dat niet nodig. Bij mijn verdere contacten met de overheid kom ik
een heel eind door aan het loket mijn paspoort of rijbewijs te laten
zien. Je hoeft niet persé actief mee te werken om je kwetsbaar te
maken.

Je hoeft ook niet persé actief mee te werken om jezelf en je gedrag
traceerbaar te maken in allerlei nationale computersystemen. Contant
geld wordt nog steeds geaccepteerd als wettig betaalmiddel, dus waarom
zou je pinnen? Airmiles of Albert Hein Bonuspunten? Nee liever niet!
Dat kost me dan elk jaar een paar honderd Euro, maar dat beschouw ik
als inkomstenderving door mijn privacy niet te verhuren.

Natuurlijk zit ik al, net als iedereen, in veel te veel computers.
Maar waarom zou ik er actief aan meewerken om het nog erger te maken
dan het al is?

En.... nee, ook ik heb niets te verbergen.
Maar dat hoeft Big Brother niet te weten. :-)

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
Email:  privee: theuniss op wbs.demon.nl