[linux] Re: grafisch tooltje voor internetcapaciteit

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Do Jul 6 19:32:34 CEST 2006

On Thu, Jul 06, 2006 at 01:43:55PM +0200, Roeland Th. Jansen wrote:

> mtrg
>
> weet je ook gelijk waarom je beter de VoIPports in je modem zelf kunt
> hebben.... ;-)

Laten we er even vanuit gaan dat we waar mogelijk open source protocollen
gebruiken, dan kun je bij Tele2 geloof ik een abonnement afsluiten voor
IAX2. Er zijn overigens genoeg andere aanbieders.
(zelf heb ik ixcall en voipgate in m'n asterisk staan)

IAX2 werkt eenvoudig door een firewall. Xs4all heeft mij verzekerd dat
SIP ook makkelijk door een firewall gaat als je gebruik maakt van een
tunnel. Vraag is natuurlijk of ik blij ben met een tunnel voor xs4all.

Grootste nadeel van gebruik van een interne poort is natuurlijk dat
je bandbreedte gebruik onzichtbaar wordt en dat je normaalgesproken
beperkt wordt tot SIP en een telefoonlijn. Gewoon een linux-routertje
met ntop maakt veel duidelijk als je geen geintegreerde telefoon hebt.

En ja, voor het groffe plaatje spreekt de router natuurlijk snmp voor
verwerking door (o.a.) mrtg.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver