[linux] Re: grafisch tooltje voor internetcapaciteit

Do Jul 6 20:44:43 CEST 2006

On Thu, 6 Jul 2006, Hans Paijmans wrote:

> Ik zoek even een grafisch tooltje dat weergeeft hoe zwaar mijn
> internetlijn de laatste X minuten bezet is geweest. Reden is dat
> mijn internet telefoon soms terugvalt naar het vaste telefoonnet
> en ik wil graag zien hoe druk mijn internetverkeer op die ogenblikken
> is...

Wellicht moet je een paar stappen achteruit doen en de boel eens opnieuw
bekijken.

Mij is absoluut onduidelijk wat je nu eigenlijk echt wil meten en hoe je
netwerk in elkaar steekt.

Als je ergens een counter of gauge waarde kan bemachtigen op regelmatige
wijze dan zou ik er rrdtool tegen aan gooien om er wat plaatjes van te
maken.

Iets dergelijks oek ik meest met SNMP wen wat miniscripts wat dan iet
oplevert als:
http://hvdkooij.xs4all.nl/graphs.cms of http://arwen.waakhond.net/

Maar bedenk dat er genoeg SOHO spul is die een full speed ADSL lijn niet
kunnen bijbenen. Zeker niet als je pest met een tientallen nieuwe sessies
per seconde inclusief NAT entries.

Dan is wellicht een netwerk counter niet de meest belangwekkende waarde om
te volgen. CPU, tabel ruimte, ..... is dan beter.

Hugo.