[linux] geen dhcp-offer met Debian Sarge

Bram Mertens bram.mertens op sofico.be
Zo Jul 9 18:18:02 CEST 2006

Beste

Ik heb pas een Acer Aspire 5602WLMi gekocht en wil daarop nu debian
installeren.

Met behulp van een DVD heb ik debian Sarge geïnstalleerd en wil deze nu
upgraden naar testing.  Daarvoor heb ik natuurlijk wel netwerk nodig.

Momenteel ben ik op vakantie, dus niet in m'n eigen netwerk, en beschik ik
over een Linksys router die ingesteld is voor dhcp.

Onder knoppix werkt het netwerk zonder problemen (voorlopig nog met draad;
"one step at a time").  Onder debian krijg ik echter geen DHCP-offer binnen
en krijg ik dus geen verbinding.

De netwerkkaart wordt onder beide herkend als een Realtek RTL8139, de
module 8139too is onder beide geladen dus dat lijkt me geen probleem.

Hardwarematig lijkt alles in orde aangezien het werkt met Knoppix.

Onder debian heb ik in /etc/network/interfaces het volgende toegevoegd:
iface eth0 inet dhcp

Maar als ik ifup eth0 ingeef zie ik dat er verschillende malen een
DHCP-request verzonden wordt, gevolgd door:
eth0: link up, 100Mbps, full duplex, lpa 0x45E1
en oo:
NETDEV WATCHDOG: eth0: transmit timed out

Voorlopig leverde google nog niet veel bruikbare tips, maar misschien zoek
ik weer met de verkeerde key-words.

De security van de router staat helemaal uit, dus ik zou ook met vaste IP's
kunnen werken zoals in m'n eigen netwerk als dat de zaken zou
vereenvoudigen.

Alvast bedankt voor tips of suggesties!

Bram