[linux] Re: SMP instellingen

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Wo Jul 12 00:36:06 CEST 2006

Roeland Th. Jansen wrote:

OK, machine draait dus ik heb weer mail. Welke slimmerik bij Dell heeft
bedacht dat het van de plaats op de IDE kabel afhangt of een device
master of slave is? Het staat welliswaar op de kabel geprint maar eer
ik _dat_ gezien had... :-(

De machine (Dell Precision 220) is trouwens heerlijk stil in vergelijking
met de vorige kabaalmachine.

Nou nog Linux op hdb in het win2000 bootmenu op hda zetten. Raar dat dat
niet werkt (krijg wel een extra bootoptie maar hij boot niet door), op m'n
laptop werkte dat meteen. Dan maar zolang van CD booten.

Gelukkig dat Linux makkelijk over te zetten is (disk omsteken en het werkt
weer als vanouds). Windows kan ik helemaal opnieuw gaan instellen (vooral
werkspul als Borland compilers).

>en dat terwijl je _zeker_ voor SMP beter een 2.6.x kernel kunt
>gebruiken.

Waarom? Ik ga wel upgraden, maar heb voorlopig weinig tijd. Toen ik geen
werk had had ik geen geld voor upgrades, nu ik werk heb heb ik wel geld
maar bijna geen tijd... 50-60 uur is hier standaard, en ik wil niet in
de auto in slaap vallen.

>zo ongeveer. je kunt het aantal CPU's aangeven wat je maximaal gebruikt,
>scheelt een beetje bytes her en der aan structures in de kernel denk ik.

Inderdaad. 32CPU's (maximum) is de default, zoveel krijg ik toch niet in
de kast dus maar op 2 gezet. Hij staat nou te compileren (op 1 CPU).

>overigens zijn er distributies die gewoon de juiste kernel installeren,
>afhankelijk van wat je hebt aan hardware.

Slackware is daar redelijk goed in, maar heeft geen SMP-enabled kernels
in de standaarddistrinutie. Die moet, incl. source, op 4 CD's passen,
dus je moet keuzes maken. Ik neem aan dat Patrick Volkerding aanneemt dat
mensen die machines met meer CPU's kopen ook wel een kernel kunnen
compileren (hoewel, is voor die multicore P4 ook een SMP kernel nodig?).

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html