[linux] Re: SMP instellingen

Rob Sterenborg rob op sterenborg.info
Wo Jul 12 07:48:49 CEST 2006

> OK, machine draait dus ik heb weer mail. Welke slimmerik bij
> Dell heeft bedacht dat het van de plaats op de IDE kabel
> afhangt of een device master of slave is? Het staat
> welliswaar op de kabel geprint maar eer ik _dat_ gezien had... :-(

Errr... Dat is al jaaaaren..
Het heet een feature en draagt de naam Cable Select. Het heeft ook een
corresponderende jumper-setting op je harddisk met de afkorting: CS.

Natuurlijk kan je, als je jezelf meer vertrouwd dan de PC (en zeker in
vroegere tijden moest dat wel), nog steeds gewoon zelf kiezen of je een
drive master (MA) of slave (SL) maakt. Zover ik weet zou het systeem
zo'n instelling ongeacht hoe de kabel is aangesloten gewoon moeten
overnemen, maar ik weet niet of jouw Dell dat ook doet en of je daar
tegenaan bent gelopen.

Met een SATA schijf heb je daar geen last meer van: 1 (SATA-)kabel, 1
harddisk.

> De machine (Dell Precision 220) is trouwens heerlijk stil in
> vergelijking met de vorige kabaalmachine.

Daar hebben alle Dell desktops "last" van geloof ik en da's idd errug
prettig.

Yep.

Gr,
Rob