[linux] poweroff, maar dan helemaal

lucas merckelbach merckelbach op yahoo.com
Vr Jul 28 14:47:24 CEST 2006

Hoi,

Ik heb een bijna voorloorlogs model computer (IBM
aptiva 233 MHz) ingericht als gateway/firewall/etc.
Een kloon uit dezelfde tijd, ca. 1997) heeft inmiddels
de geest gegeven. Wat bij deze kloon wel werkte en bij
de IBM niet, is dat de instructie "halt" de machine
volledig uitschakelt. Bij de aptiva gaan dan inderdaad
alle lichten uit, maar de voeding(fan) blijft zijn
werk doen, todat ik de aan/uit knop ca 4 seconden lang
ingedrukt houd en dan is ie helemaal stil. Door dit
feature vermoed ik dat het toch een ATX kast is en dat
ie helemaal uit moet kunnen. Het BIOS heeft geen
enkele optie die ook maar enigszins wat te maken heeft
met het beschreven probleem.

Het ding draait een 2.6.16 kernel en slack 10.2.

Mijn vraag is, kan de aptiva gewoon niet helemaal uit,
of heb ik bij het configureren van de kernel iets over
het hoofd gezien? Overigens, APM en ACPI zijn niet
geconfigureerd. ("Even" opnieuw compileren neemt een
middag in beslag...)

Iemand een idee?

Alvast dank,

Lucas