[linux] Re: scisi disk geeft unrecovered read errors

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Mrt 27 14:30:10 CEST 2006

On Mon 27 Mar 2006, Marc Fellman wrote:

> vertellen (en het grote prijsverschil) zal ik nu al helemaal niet meer
> omkijken naar Hardware RAID (privé). Als mijn advies voor een Database
> server wordt gevraagd dan weet ik het nog niet zo zeker. Hebben jullie
> ook bij databases de ervaring dat Software RAID het daar wint? (1500
> of meer gebruiker). Als ik een beheerder zover kan krijgen zal ik hem

Tja, aantal gebruikers zegt niet zoveel. We hebben een systeem waar een
paar honderdduizenden gebruikers aan zitten, maar bij lange na niet
allemaal tegelijk :)

> eens vragen of hij het verschil wil testen (maar voorlopig denk ik
> niet dat ze daaraan mee willen werken).

Het is wel zo dat met software raid je veel meer directe controle hebt
over welke disken wat doen, bij databases wil je vaak verschillende
"spindles" kunnen aansturen zodat de logging de transacties niet dwars
zitten, bijvoorbeeld.

Vaak speelt echter bij zulke database gebruikers andere dingen mee,
zoals het feit dat de Oracle goden een bepaalde hardware raid
configuratie met een bepaalde linux distro gecertificeerd hebben, en in
het kader van CYA (cover your ass) zullen de DBA's dan alleen die
opstelling accepteren, ten koste van performance enzo :(

Paul Slootman