[linux] Re: Linux PDA

Do Mrt 30 19:40:26 CEST 2006

On Thu, Mar 30, 2006 at 04:16:03PM +0200, Hans Paijmans wrote:
> Of er nou wel of niet /Linux/ op staat vind ik niet zo
> interessant. Maar als iemand een link heeft naar een
> goedkope combinatie GSM/PDA die goed met een Linux PC
> kan communiceren, houd ik me aanbevolen...

Ik heb een HP6515d met windows mobile 2003 SE er op. Het ding startte
zichzelf ongeveer vier tot 8 maalper dag opnieuw op.

Kan je opeens niet meer bellen. Zijn opeens de plusjes voor de landcode
weg.

Of de SMS engine zegt: message sent, maar ho maar niet echt.

Of krijg je iets als :

Text Messages 0 items, 3 unread.

Gevolg laat zich raden. Als een 4e SMS binnenkomt....

Text Messages 0 items, 4 unread. Maar niet te lezen.

Wat het ding gelukkig wel kan is POP3 gebruiken en IMAP4, beiden met
GPRS (of via de USB cradle) dus bruikbaar om mail te sturen en te
ontvangen via xs4all.

Ook is het wel leuk om te zien dat als je sommige programma's wegklikt
dat het programma nog steeds in memory staat. Die mag je dus apart
afknallen. Of je wacht met een applicatie -- ding gaat in slaapstand.
Daarna dus NIEt meer te activeren. Dat wordt weer een soft reset. Of als
je pech hebt, een hard reset, zijn alle applicaties verdwenen, alles
weer default. Nee geweldig zo, dat windows 2003 SE met zijn
ongecoordineerde berg applicaties. De ene is tap & hold, om iets te
kunnen doen, de volgende is een push up (pull down maar dan op zijn kop)

Verder mis je zoveel tools dat je allemaal kleine grappige stukjes
software mag kopen (varieeren van een paar dollar tot een dollar of 25)
waarmee je datgene kunt doen wat je werkelijk wilt.

Of wat dacht je van garbage collection ? Alle programma's zijn exit.
Even freeup en 176 kB opeens tevoorschijn. En dat is nog niet zo erg.
Als je dat nog 6 keer daarna doet, heb je opeens een paar MByte memory
terug.

Ook wel handig is dat zo'n apparaat een filestore heeft van 12 MBytes
waar je alleen maar files in kwijt kan, niks application memory meer.

Memory is opgedeeld tussen storage en program memory, is met een slider
in te stellen, dat soort zaken. Echt wat een waanzinnige troep is het.

Ik heb uiteindelijk een unofficial version geflashed in het apparaat en
het restarten beperkt zich nu tot gemiddeld een keer per dag. Vrolijk
word je er niet van.

Gelukkig zit er een XSCALE Intel PXA272 in dus de kans dat het ding nog
eens linux gaat draaien is aanwezig.

Er zitten ook wel positieve punten aan, zoals het geintegreerde keyboard en
GPS (ten koste van wifi maar dat kun je oplossen door een SDIO of een
mini-SDIO card er in te prikken. Twee slots dus als je een slot voorzien
hebt van WiFI dan kan je nog altijd zooi kwijt.

En voordat iemand roept -- waarom heb je 'm dan -- dat was de keus van
mijn partner-in-crime van Linux-IT.

--
http://www.linux-it.nl